Az
adatbáziskezelő rendszerek üzemeltetése
Az adatbázisokhoz általában több felhasználó
hozzáférését kell biztosítani, ezért többnyire valamilyen hálózaton történik az
adatbázis elhelyezése. Sőt előfordulhat, hogy az adatbázisban táro
Az
SQL nyelv használata az ORACLE adatbázis-kezelö rendszerben
Az ORACLE adatbáziskezelö rendszerhez
kapcsolódó eszköz az SQL*PLUS interpreter, amelynek
segítségével interaktív módon használhatjuk az SQL utasításokat.
A
Adatszervezési
alapfogalmak
Az adatok összessége és az adatok közötti
kapcsolatok a logikai és a fizikai értelmezés valamelyike szerint írhatók le. A
fizikai adatleírás azt mutatja be,
hogy az adatokat milyen módon rögzítik fizikaila
Az
adatbázisok fejlődési trendjei
1. A kezdetek
Az első DBMS termékek a '60-as évek végén
jelentek meg. Ezek a file-kezelőkből alakultak ki, azok szerves folytatásaként.
Az első rendszerek
sajátosságai:
ˇ sok kis adatelemmel
dol
Az
adatbázisok kialakulása
A hagyományos adatfeldolgozásban
elsösorban az index-szekvenciális file-okat használták. A nagyméretü,
komplex rendszereknél több probléma is felvetödött.
ˇ  
Tárolási
struktúrák és sémakezelés hálós adatbázisokban
1. Bevezetés
A hálós adatmodell a CODASYL DBTG (Comittee
On Data Systems Languages - Data Base Task Group) bizottság munkájának eredménye. A CODASYL bizottság a
'70-es években dolgozta
Objektumok méretezése, pozicionálása
A rajzelemeket a legegyszerűbben az egér bal
gombjával vihetjük a kívánt helyre. Rá kell kattintani az objektumra és
lenyomott bal egérgomb mellett a kívánt helyre vontatni. Amennyiben pontosabb
pozicionálás
Rácsok, segédvonalak
Segédrács
A segédrács megjelenítéséhez (illetve
eltüntetéséhez) kattintsunk a View menü Grid menüpontjára. Ekkor egy halvány
háló jelenik meg a rajzterületen. Ez a rács egy segédvonal-hálózat, ami segíti
az objektumaink
Szövegek
A Coreldrawban alapvetően két fajta szöveget
használhatunk: bekezdésszöveget (Paragraph Text) és karakterláncokat (Artistic
Text). A bekezdésszöveg lehet több bekezdésnyi is (gyakorlatilag bármennyi), de
a speciális effektusok többsége
Munka a színekkel
A CorelDRAW-ban számtalan módszerrel
kitölthetjük az objektumokat. A színek kiválasztása több eszköz áll a
rendelkezésünkre. Használhatjuk a palettát, a megfelelő párbeszédablakot, redőnymenüt
vagy dokkoló ablakot. A különböző
Vonalak rajzolása
Vonalakat a legegyszerűbben a Freehand
Tool-lal készíthetünk. Az első ikonnal szabadkézi rajzolást végezhetünk
lenyomott bal egérgombbal. Ha csak egyet kattintunk, akkor egy egyenest fog
húzni, nekünk csak a másik végpont hely
Különlegességek
Interactive Transparency Tool
Az Interaktív átlátszóság eszközzel
áttetszővé, átlátszóvá tehetjük objektumainkat, illetve azok részeit.
Jelöljük ki az átlátszóvá tenni kívánt
objektumot, kattintsunk az Interact
Speciális alakító eszközök
Az alábbiakban a Shape Tool eszközeit veszzük
nagyító alá.
Smudge Brush (Elkenő ecset)
Az elkenő ecset eszköz segítségével vektoros
objektum körvonalát lehet tologatni, körülbelül úgy, mintha vizes ujjal nyúlnák
Rétegek és oldalak kezelése
Munka több oldallal
Layout è Insert Page
Megadható, hogy hány oldalt akarunk beszúrni
és megadható, hogy az aktuális elé vagy mögé
Alul látható, hogy hány "page"-ből
áll a munkánk (fülek).
Másolás, duplikálás
A Coreldraw-ban két módszer is van az
objektumok másolására. Az egyik a már ismert windows-os módszer, a vágólap
használatával. A másik a Corel egy beépített duplikálási funkciója, ami főleg
bonyolult rajzelemeknél sokkal gy
Nagyítás, nézetek, navigálás
Nagyítás
A Property Bar-on lehet beállítani a képernyőn
való nagyítás mértékét. A To Fit úgy állítja be a nagyítást, hogy minden
objektum látszódjon.
A To Selected pont csak akkor látszik, ha legalább egy obje
Csoportosítás, kombinálás
Több objektumot összefoghatunk ideiglenesen
egy csoportba, a könnyebb kezelhetőség miatt. Ezt az Arrange menü Group
parancsával tehetjük meg. Ilyenkor a státuszsoron látszik is, hogy hány
objektum van csoportba foglalv