kategória | ||||||||||
|
||||||||||
|
||
Kitöltés alatt a programban lévő zárt objektumok kiszínezését értjük. a színezés történhet többféle módon:
ˇ   747f58h ; egyszínű
ˇ   747f58h ; színátmenetes
o   747f58h ; lineáris
o   747f58h ; sugaras
o   747f58h ; kúpos
o   747f58h ; négyzetes
ˇ   747f58h ; mintás
o   747f58h ; kétszínű
o   747f58h ; többszínű
o   747f58h ; bitképes mintás
ˇ   747f58h ; anyagmintás
ˇ   747f58h ; Postscript kitöltés
A legegyszerűbb az egyszínű kitöltés, elég csak kijelölt objektum mellett a palettán egy színre kattintani az egér bal gombjával. A különböző palettákat a Window menü Color Palette pontjában kapcsolhatjuk be:
Egyszerre több paletta is lehet bekapcsolva.
A másik lehetőségünk a Fill eszköz használata:
Nézzük sorban a lehetőségeinket. Az első ikon az egyszerű (egyszínes) kitöltés ablakát nyitja ki:
Kiválaszthatjuk a színmodellt, majd akár az egér bal gombjával és a csúszkával, akár az értékek diszkrét megadásával kikeverhetjük a kívánt színt.
A Mixers fülön többféle színtérben és többféle módon keverhetünk színt (például kereshetünk komplementer színeket is.) A Palette fülön pedig a programba épített számtalan színpaletta közül választhatunk. A színek egymás közötti konverzióját automatikusan elvégzi a program, amennyiben ez nem lehetséges (az eltérő színtartományok miatt), akkor a legközelebbi, leghasonlóbb színt választja. Ha ezt figyelemmel akarjuk kísérni, akkor az Options menüben bekapcsolhatjuk a Gamut Alarm lehetőséget.
Ebben az ablakban alapesetben négyféle kitöltési mintából választhatunk:
1.   747f58h ; Linear - egyenes vonalú átmenet
2.   747f58h ; Radial - sugaras átmenet
3.   747f58h ; Conical - Kúpos átmenet
4.   747f58h ; Square - négyszöges átmenet
Ezeket a lehetőségeket a Type legördülő ablakban választhatjuk ki. A Center offset felirat alatt állítható be a kitöltés középpontjának a helye. Az Angle mezőben a színátmenet dőlésszögét állíthatjuk be. A Steps mezőben az átmenetek lépéseinek számát adhatjuk meg. Az Edge pad mezőben megadható, hogy mekkora tartományban maradjon az átmenet kezdő és befejező színe.
A Color blend szekcióban beállítható, hogy kétszínű, vagy egyedi színfutást akarunk. Két szín (Two colors) esetén megadhato a kiinduló szín (From) és a befejező szín (To). A Midpoint csúszkával a színek arányát adhatjuk meg. Ha a Custom rádiógombot választjuk ki, akkor így néz ki a szekció:
A fenti ábrán kékből sárgába megy át a szín, de közbeiktattam egy kis rettenetes rózsaszínt. A színátmenet feletti részen ha kettőt kattintunk, akkor az adott helyen egy kis fekete háromszög jelenik meg és tetszés szerinti színt vehetünk fel. Nem csak egyet, tetszés szerinti számút. Ha a Presets lenyíló ablakba beírunk egy nevet, akkor ez a fajta színfutást lementi a program, később bármikor elővehetjük ismét.
Ha a Toolbox eszköztáron kiválasztjuk az Interactive Fill Toolt, akkor a kiválasztott objektumon belül megjelenik egy vonal, az egyik végén egy négyzettel, a közepén pedig egy csúszkával. A négyzet jelöli a színfutás végét, ezt az egér bal gombjával szabadon áthelyezhetjük bárhová, akár az objektumon kívülre is. A csúszkával a kiinduló és végszín közötti köztes állapotok középpontját mozgathatjuk.
A mintás kitöltés segítségével mintákkal "csempézhetjük ki objektumainkat. Ha kiválasztjuk a Pattern Fill pontot, akkor a következő ábra fogad bennünket:
Választhatunk kétszínű, színes és képet tartalmazó háttérminták közül. A kétszínű mintáknál meghatározható a minta és a háttér színe. A Load gombbal már meglévő mintát (képet) is felhasználhatunk. A Create menüponttal magunk is készíthetünk egyedi mintázatot:
Az Origin részben határozhatjuk meg, hogy a csempézés honnét induljon (a 0 jelenti a bal felső sarkot), a Size részben pedig a minták méretét állíthatjuk be. Ez lesz a "csempeméret". A mintákat dönteni és forgatni is lehet. Példaként álljon itt néhány mintázat:
A Transform fill with object pontot bekapcsolva ha nagyítjuk vagy kicsinyítjük a kitöltött objektumot, akkor a kitöltőminta vele együtt fog változni. A Mirror fill megtükrözi a kitöltőmintát.
Ebben a pontban különböző anyagokat utánzó felülettel, mintával tölthetjük ki objektumainkat, pl. márvány, bőr, ásvány stb.
A texture library legördülő menüben választhatunk anyagkönyvtárat, alatta a kiválasztott könyvtárban lévő mintázatok vannak felsorolva, ha ezek közül választunk, akkor ezt a Preview ablakban máris szemügyre vehetjük.
Jobb oldalon az adott anyagmintához kapcsolódó beállításokat tehetjük meg. Egy kiválasztott anyagmintán belül is kérhetünk jellegében olyan, de mintázatában más formát. Ehhez csak a legelső Texture# felirat melletti számot kell megváltoztatnunk és a preview gombra kattintani.
Itt is van egy Tiling (csempézés) menüpont, ahol az objektum kitöltését, csempézését szabályozhatjuk.
Ilyen kitöltés alkalmazásával postscript leírónyelven elkészített kitöltőmintákat alkalmazhatunk. Ez csak az Enhanced nézetben látszik a képernyőn, mert igen számításigényes a kirajzolása.
A Fill menüben ha a nagy x-et szimbolizáló ikonra kattintunk, akkor a kiválasztott objektum(ok) kitöltése megszűnik, üresek lesznek (nem fehérek!).
Találat: 1409