kategória | ||||||||||
| ||||||||||
| ||
|
||||||||||
I. BEVEZETÉS
Mielött beleugranánk a mélyvízbe, mármint a gitártanulás gyakorlati részeibe (akkordtanulás, gyakorlatok, daltanulás stb.), meg kell tanulnod egy-két elméleti dolgot, hogy jobban megértsd majd a feladatokat és a gyakorlatokat, és némhány szakszót elsajátíts a zene és a gitár világából.
A gitár részei
Akusztikus gitárok: kordofon elven müködik, vagyis a húrok rezgése által keltett hang a hanglyukon keresztül az üreges testbe áramlik, és ott felerösödik. Így az akusztikus gitárok elektronika nélkül müködnek.
Fajtái:
klasszikus gitár: széles nyakú, damilhúros gitár.
Western gitár: vékony, acélpánttal erösített nyakú, fémhúros gitár.
Elektro-akusztikus (v. félakusztikus) gitárok: az akusztikus és az elektronikus gitárok keveréke. Üreges testü hangszer, de beépített hangszedövel (pick-up) is fel van szerelve. A kordofon elven keltett hangot a hangszedö felfogja, elektronikus jellé alakítja és vezetéken keresztül az erösítöbe juttatja, ahol a hang felerösödik, és a hangfalon keresztül hallható.
Elektronikus gitárok: tömör testü, fémhúros gitárok. ezek már nem kordofon elven müködnek. Több hangszedö (pick-up) is található rajtuk. Müködési elvük ugyanaz, mint az elektroakusztikus gitároké, a különbség csak az, hogy a hang nem kordofon elven müködik, hiszen nincsen üreges testük.
Klasszikus gitár Western gitár elektro-akusztikus gitár elektronikus gitár
A H2 húrt a külföldi húrkészletekben B2 -ként tüntetik fel, azonban a hangjuk természetesen ugyanaz. Ugyanez jelemzö az akkordokra is, a H -t B-nek, a B -t pedig Bb -nek jelölik.
II. Zeneelméleti bevezetö
1. A hangok intervalluma magasságuk szerint
A törzshangsor elemei (C D E F G A H) folyamatosan ismétlödnek, de minden szakaszban hangmagasságuk emelkedik, ezért a különbözö szakaszok megkülönböztetésére u.n. szakjelzöket használnak.
Ezek a szakjelzök a következöképpen sorakoznak egymás után:
Nagy, kis, egyvonalas, kétvonalas, háromvonalas, négyvonalas stb.
A legmélyebb hangok tehát a nagybetüvel jelöltek, amelyek basszuskulcsban vannak jelölve. Bár mi, gitárosok violinkulcsot (másnéven: hegedükulcs vagy G-kulcs) használunk, de azért érdemes megismerni a basszuskulcsot, hogy a zeneelmélet jobban átfogható legyen.
A törzsgangsor basszuskulcsban
Tehát a nagy- és a kisbetükkel jelölt hangok sorát jelöljük basszuskulcsban. Ezeket a hangokat a gitárosok ritkán használják (kivéve persze a basszusgitárt). A gitáron megtalálható legmélyebb hang a kis e, melyet violinkulcsban a harmadik pótvonal alatt találunk meg.
A törzshangsor violinkulcsban:
C' D' E' F' G' A' H' C"
Ezek a hangok azonban csak az egészhangok. A hangok rendszere azonban nem csak egész hangokból, hanem félhangokból is áll. Ezt a hangsort-vagyis az egész és félhangok rendszerét- kromatikus hangsornak nevezzük.
C |
Cisz |
D |
Disz |
E |
F |
Fisz |
G |
Gisz |
A |
Aisz |
H |
C |
Desz |
Esz |
Gesz |
Asz |
B |
A kromatikus skálában tehát kétféle félhang van: az egyik isz-re, a másik pedig esz-re végzödik. Az azonban furcsának, tünhet, hogy például a cesz és a desz miért van egymás alatt. Azért , mert a cesz és a desz hang ugyanazt a hangot jelöli, a különbség közöttük csak az, hogy honnan számítjuk a hangot. Ha a c-töl szeretnénk egy fél hanggal magasabbat hangot megtalálni, akkor a cisz-hez jutunk, hiszen a cisz van egy fél hanggal feljebb, mint a c. Ha azonban a d hangtól számítva szeretnénk egy fél hanggal lejjebb ugrani, akkor a disz-hez jutunk. Bár a két elnevezés ugyanazt a hangot jelöli, mégis különbség van köztük az alapján, hogy honnan számítjuk a hangot.
Ahhoz azonban, hogy kottából tudjál játszani gitáron, ismerned kell a gitár hangjait. Tanultuk már a húrok neveit. A következö táblázat azt mutatja meg, hogy a húrokon milyen hangok találhatók me 848i87i g.
Húr neve |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|||||||
|
E6 |
e |
f |
fisz |
g |
gisz |
a |
||||||||
|
A5 |
a |
aisz |
h |
C' |
Cisz' |
D' |
||||||||
|
D4 |
D' |
Disz' |
E' |
F' |
Fisz' |
G' |
||||||||
|
G3 |
G' |
Gisz' |
A' |
Aisz' |
H' |
C" |
||||||||
|
H2 |
H' |
C" |
Cisz" |
D" |
Disz" |
E" |
||||||||
|
E1 |
E" |
F" |
Fisz" |
G" |
Gisz" |
A" |
||||||||
Mielött megpróbálnánk kottából játszani gitáron, tisztáznunk kell egy pár elméleti tudnivalót. Elöször is nézzük meg, hogy milyen pengetések vannak, illetve, hogy melyik ujjakat használunk a hangok lefogásánál és melyeket a pengetésnél.
Kétféle pengetést ismerünk:
A bepengetést és a
Kipengetést
Bepengetés: a mutató és a középsö ujjakat használjuk ezen pengetésnél. A két ujjal általában felváltva pengetünk úgy, hogy az ujjakat nem hajlítjuk be pengetés közben.
Kipengetés: a hüvelykujj a basszushúrokat (E6; A5; D4) pengeti (mindig a kezdö basszushúron van), a mutatóujj a G3, a középsöujj a h2, a gyürüsujj pedig az E1 húrt pengeti. Az ujjak pengetés közben be vannak hajlítva.
Most pedig nézzük meg, hogy a kottában hogyan jelölik a különbözö ujjakat!
Ujjak |
Balkéz |
Jobbkéz |
Hüvelykujj |
|
P |
Mutatóujj |
1 |
I |
Középsöujj |
2 |
M |
Gyürüsujj |
3 |
A |
Kisujj |
4 |
|
Most pedig vágjunk a dolgok közepébe!
1. Feladat
Játszd el a C-dúrskálát a gitáron kipengetéssel a következöképpen:
C' (A5, 3. Bund); D' (D4 üresen); E' (D4, 2. Bund); F' (D4, 3. Bund); G' (G3 üresen); A' (G3, 2. Bund); H (H2 üresen); C" (H2; 1. Bund)!
Hogyha már nagyon jól megy a C-dúrskála, próbáld meg visszafelé is játszani!
2. Játszd le a C-dúrskálát bepengetéssel!
3.
Játszd le a következö gyakorlatokat a
gitáron bepengetéssel!
Mielött elkezdenénk az akkordok tanulását, elöször meg kell ismerkedned a gitárhangolás fajtáival.
GITÁRHANGOLÁS
Minden gitár (mint általában a hangszerek) a környezeti, mechanikai hatásokra lehangol (vagyis az alaphangról elugrik a hang vagy felfelé vagy lefelé, és így a gitár hamis hangot ad). Nekünk valamilyen módszerrel vissza kell állítanunk az alaphangot (amely az A hang), mert ha hamis gitáron játszol, az sem neked nem tesz jót, sem a körülötted levöknek (BORZALMAS!!!). Hogyha a hamis hang feljebb van, mint a helyes hang, akkor lefelé kell húznod a kulcsot, hogyha lejjebb van, akkor felfelé mindaddig, amíg meg nem kapod a helyes alaphangot.
A gitárhangolás lehetöségei:
1. Relatív gitárhangolás: valamilyen módon behangolod az E6 húrt és hogyha azt lefogod az ötödik bundon, megkapod az A5 húr alaphangját. A következö táblázat segíteni fog neked abban, hogy a többi húrt is be tudd hangolni.
Már behangolt húr |
A bund száma |
A keresett húr |
E6 |
5. bund |
A5 |
A5 |
5. BUND |
D4 |
D4 |
5. BUND |
G3 |
G3 |
4. BUND |
H2 |
H2 |
5. BUND |
E1 |
2. Hangvilla segítségével történö gitárhangolás: az A-s hangvilla alaphangja A, amellyel be tudod hangolni az A húrt. Ezután a D4 húrt kell be úgy, hogy lefogod az A húrt az ötödik bundon, így megkapod a D4 húr alaphangját. Ezután a relatív gitárhangolás alapján behangolod a G3, H2, E1 húrokat. Az E6 húr azonban még nincsen behangolva. A D4 húrral tudod beállítani az E6 húrt úgy, hogy lefogod a a D4-es húrt a második bundon, így megkapod az E hangot. Ehhez hozzá tudod hangolni az E6 húrt.
3. Más hangszer segítségével: ha a másik hangszeren meg tudod keresni az e, a, D' , G' , H' , E" hangokat, akkor ezeket a húrokat hozzá tudod hangolni.
4. Hangológéppel való gitárhangolás: ez a legpontosabb és legkönnyebb módszer a gitár behangolására. A hangológépek nem éppen olcsók, de megéri befektetni beléjük. Található rajtuk egy kijelzö, amelyen számok vannak. A középsö 0 mutatja a helyes hangot. Ha ennél lejjebb van a mutató, akkor felfelé kell tekerni a kulcsot, ha feljebb van, akkor lefelé. A középsö hang a helyes.
III. Az akkordok világa 1.
Ahhoz, hogy elkezdjük az akkordokat tanulni, elöször meg kell határoznunk, hogy mit takar Az akkord szó.
Akkord: három vagy több különbözö magasságú hang egyidejü hangzása, illetve az így megszólaló hangok együttese. (Magyar Értelmezö Kéziszótár, Akadémia Kiadó, Budapest, 1975)
Az akkordok tehát három vagy több hangból állnak. Eszerint vannak hármas és négyeshangzatok, de ez már a zeneelméleten belül az összhangzattan tárgykörébe tartozik, amelyet késöbbi tanulmányaink során érintünk majd. Annyit azonban mindenképpen meg kell említeni, hogy többek között az akkordoknak két fö tipusával fogunk foglalkozni: az egyik a dúr, a másik pedig a moll. Azt, hogy mi a különbség a dúr és a moll között zeneelméletileg, most még nem tanuljuk meg, késöbbi tanulmányaink során erröl is beszélünk majd. Hangzás szerint az a különbség közöttük, hogy a dúr egy keményebb hangzást ad, a moll pedig egy lágyabb hangzat.
Elsö akkordok
A moll E moll
1. Feladat: az akkordok lefogása
Az E mollt úgy tudod lefogni, ha a bal kezed középsö ujjának (2) begyével lenyomod a második bundon az A5 húrt, a gyürüsujjad (3) begyével pedig a D4 húrt. Vigyázz arra, hogy az ujjad ne érjen hozzá a többi húrhoz, mert akkor nem lesz tiszta az akkord.
Az A moll akkordot úgy tudod lefogni, ha a mutatóujjaddal (1) lefogod az elsö bundon a H húrt, a második bundon a középsö ujjaddal (2) a D4 húrt, a gyürüsujjaddal (3) pedig szintén a második bundon a G3 húrt.
2. Feladat: az akkordok váltása
Elöször próbáld meg rögzíteni az akkordok helyét a gitáron, hogy minél gyorsabban oda tudd tenni az ujjaidat az akkordra!
Ha ez már jól megy, akkor váltogasd az E moll és az A moll akkordokat egymással úgy, hogy átcsúsztatod az ujjadat E mollról A mollra!
3. Feladat: ritmusgyakorlat lehúzásokkal
Fogd le az E moll akkordot, és négyszer pengesd végig a gitáron úgy, hogy a mutatóujjad (i) körmével végighjúzod a gitáron az ujjaidat az E6 húrtól egészen az E1-es húrig!
Ezután válts A mollra és azt is négyszer pengesd végig lehúzással, csak arra vigyázz, hogy A mollnál csak az A5 húrtól kell pengetni, mert az az u.n. kezdö basszushúrja!
Most válts újra E mollra, és megint négyszer pengesd végig az akkordot!
Ezután A moll következik ismét, de ezt már csak kétszer kell lehúzással végigpengetni!
Végül ismét E mollra váltasz, és itt is kétszer pengetsz.
Ezt a gyakorlatot gyakorold mindaddig, amíg már teljesen simán nem mennek a váltások. Ha ez már jól megy, akkor énekelhetsz is hozzá.
1. dal
Kis kacsa fürdik
Em Em Am Am Em Em Am Em
Kis kacsa fürdik fekete tóban, anyjához készül, Lengyelországba.
Em Em Am Am Em Em Am Em
Síkos a talpa, magas a sarka, fordulj ki, fordulj két aranyalma!
Menjünk tovább az akkordok tanulásában!
Nézzük a következö két akkordot, melyek az A dúr és a D dúr lesznek!
A dúr
D dúr
Váltogasd a két akkordot, elöször az egyik akkordról csúsztasd át az ujjaidat a másikra, majd ugyanezt fordítva!
Hogyha a D dúr és az A dúr váltása már oda-vissza müködik, akkor iktassunk be egy E mollt is, méghozzá a következöképpen:
négyszer pengesd végig a D dúrt, majd négyszer az E mollt, négyszer az A dúrt, és végül négyszer D dúrra zárunk.
D(4X) Em(4X) A(4X) D(4X)
A tabulatúra
Most pedig a gyakorlat után következzen egy újabb elméleti rész, amely viszont nagyon kell majd az akkordozáshoz. Ez pedig az akkordgitárosok "kottája", a tabulatúra.
Lényege a következö: hat vízszintes vonalat látsz, rajta
számokkal. A hat vízszintes vonal a húrokat jelöli, a rajtuk lévö szám
pedig a bund számát, tehát azt, hogy az adott húrt hányadik bundon kell
lefognod. Ha a bund száma 0, az azt jelenti, hogy a húrt üresen kell
megpengetned. Nézzük, hogy hogyan is néz ez ki!
Játszd le a következö hangokat és akkordokat a gitáron!
5. Feladat: rajzold a következö hangokat a tabulatúrába:
a) G C C E C A A A A F F E F D
b) E F G F G F E E F G F E E
c) C D E E D C H A A H C D D C A H A
d) H H H A G E E E D A D D D E F G G E D !
6. Feladat: rajzold a következö akkordokat a tabulatúrába:
a) C Am Dm G C Am Dm G Em Am Dm G Em Am Dm G C
b) G C D G G C D G C C G C C D
c) G C C G C G C G C G C D D G
d) C Dm G C Am Dm G C C F G C G C F G C G C !
7. Feladat: jegyezd le a következö hangokat a tabulatúráról, majd játszd le öket gitáron:
8. Feladat: jegyezd le a következö akkordokat a tabulatúráról, majd játszd le öket gitáron:
9. Feladat: próbáld meg lejegyezni a Kis kacsa fürdik c. dal hangjait és rajzold be a tabulatúrába!
Térjünk vissza az elméletröl az akkordokhoz D dúrral, E mollal és A dúrral. Erre a gyakorlatra a Nézz ki hát. címü dalt fogjuk énekelni.
Nézz ki hát.
D Em A D
Nézz ki hát, hogy zuhog ez az esö, ne menj el, míg el nem áll!
D Em A D
Maradj velem, míg zuhog ez az esö, féltelek, tán eláznál.
D Em
Hogyha két hétig nem áll el, két hétig maradj velem,
A D
Hogyha hónapokig esik, hónapokig el ne menj!
Em A D
Tölem lehet mindig zivatar, csak így mindig velem maradjál!
D Em A D
Nézz ki hát, hogy zuhog ez az esö, ne menj el, míg el nem áll!
D Em A D
Maradj velem, míg zuhog ez az esö, féltelek, tán eláznál.
D Em
Hogyha két hétig nem áll el, két hétig maradj velem,
A D
Hogyha hónapokig esik, hónapokig el ne menj!
Em A D
Tölem lehet mindig zivatar, csak így mindig velem maradjál!
A következö akkordok az Újra itt van. címü dalhoz kelleni fognak:
E dúr E dúr7 A dúr7
Újra itt van
Újra itt van, újra itt van, újra itt van a nagy csapat, csapjad össze, csapjad össze,
E7 A
csapjad össze a mancsodat.
A7 D
Újra hallom, újra hallom, újra hallom a hangokat. Légy a vendégünk, légy az
A E A D A
emlékünk, ünnepeljük meg a nagy találkozást, és hogy elférjünk, arra megkérünk,
E A
ne csinálj felfordulást.
Szép leányok, szép leányok, szép leányok ne sirjatok, hullanak már, hullanak már,
E7 A
hullanak már a csillagok.
A7 D
És mi mégis, és mi mégis, és mi mégis itt vagyunk. Légy a vendégünk, légy az
A E A D A
emlékünk, ünnepeljük meg a nagy találkozást, és hogy elférjünk, arra megkérünk,
E A
ne csinálj felfordulást.
Az akkordos ritmuspengetés
(SIKA)
Lényege: az adott akkord kezdö basszushúrjától kezdve az összes húrt egyszerre kell fel és le pengetni egy meghatározott ritmusban úgy, hogy a kézfej közben teljesen laza legyen.
Ez egy kicsit bonyolúltan hangzik, pedig nem az!
Nézzünk egy gyakorlatot erre!
1. Feladat: Fogj le egy D dúrt a gitáron, majd pengesd végig a kezdö basszushúrjától (D4 húr) az összes húrt lefelé úgy, hogy nem külön-külön pendíted meg öket, hanem majdnem egyszerre. Fontos, hogy körömmel pengess! Ha ezzel megvagy, ne vedd el a kezed, hanem felfelé is próbáld meg ezt, azonban felfelé már nem kell az összes húrt pengetni, mindössze az utolsó 2-3 húrba kapsz bele. Próbáld meg ezt több akkorddal is!
2. Feladat: Ezután az lesz a feladatod, hogy a le és a föl pengetéseket összehangoljuk, ezt pedig úgy tehetjük meg, ha a lefelé pengetésnél nem állítod meg a kéz lendületét, hanem hozzásegíted, hogy a lendület felfelé pengetve folytatódjon. Ebböl tehát egy "leföl" ritmust kapunk.
3. Feladat: Próbálgasd a következö akkordok váltását sikával a következö ritmusban: le-leföl 4X akkordváltás
D Em A D
Ha úgy érzed, hogy jól megy már a ritmus és az akkordváltás egyaránt, lapozz vissza a Nézz ki hát címü dalhoz (12. Oldal), és kísérd végig ezzel a pengetéssel!
4. Feladat: Kísérd végig sikával az újra itt van címü dalt a következö ritmussal: le-leföl 8X akkordváltás
A E E7 A A7 D A E A D A E A
1. feladat: új akkord
G dúr D dúr7
2. feladat: a következö ritmusban gyakorold az akkordváltást:
D A A7 D D7 G D A D
Ohio
(Sikával
(Refrén:)
D A A7 D
Megmondtam én, enyém leszel, így többé már senki nem ölel.
D7 G D A D
Vár ránk a part, hív a nagy folyó, csobban a víz, hív az Ohio.
D A A7 D
Megkértem én, szép kedvesem, jöjjön velem, sétáljon velem
D7 G D A D
Vár ránk a part, hív a nagy folyó, csobban a víz, hív az Ohio.
Refr: Meg mondtam én.
D A A7 D
És amikor átöleltem, a késemet nekiszegeztem.
D7 G D A D
Felkiáltott: "Kérlek, ne ölj meg! A halálba ne küldj engem el!"
Refr: Meg mondtam én.
D A A7 D
Éjfél után mentem haza, jaj, mit tettem, ó, én ostoba!
D7 G D A D
Megöltem öt, akit szerettem, mert nem kellett neki szerelmem.
A börtön ablakába
1. új akkordok:
C dúr D moll
2. A dal kísérete:
C; Am; Dm; G
váltás
A börtön ablakába
C Am Dm G C Am Dm
A börtön ablakába soha nem süt be a Nap, az évek tovaszállnak, mint egy múló
G
pillanat.
Em Am Dm G Em Am Dm G
Ragyogóan süt a Nap és szikrázik a fény, csak a szívem szomorú, ha rád gondolok én,
C
szeretlek én.
C Am Dm G C Am Dm
A börtönben az évek olyan lassan múlnak el, egy csavargó dalától talán vidámabb
G
leszel.
Em Am Dm G Em Am Dm G
Ragyogóan süt a Nap és szikrázik a fény, csak a szívem szomorú, ha rád gondolok én,
C
szeretlek én.
C Am Dm G C Am Dm G
Egy késö üzenet, egy elkésett levél, amelyben üzened, hogy nem vagy már enyém.
Em Am Dm G Em Am Dm
Ragyogóan süt a Nap és szikrázik a fény, csak a szívem szomorú, hogy nem vagy már
G C
enyém, szeretlek én.
Folytott akkordpengetés
A fojtott akkordpengetés csak annyiban különbözik az akkordos ritmuspengetéstöl, hogy a pengetések közben valahol hirtelen lefojtod a hangot, így egy pár másodpercre leáll a pengetés, de utána újra folytatódik a ritmus. Ezt a "fojtást" úgy tudod elérni, ha a lefelé pengetésnél a tenyered egy részével rácsapsz a húrokra. Ezzel a trükkel egy gyorsabb dal pengetése sokkal színesebb.
Nézzünk is ehhez egy ide passzoló dalt. E pengetés gyakorlására a legalkalmasabb Az utcán címü Illés-nóta.
Az utcán
D G A D
Néha furcsa hangulatban az utcát járom egymagamban.
D G A D A
Nincsen semmihez se kedvem, s érzem azt, hogy nincs ez rendben így.
D G A
Bár tudnám, hova, de hova, de hova, de hova megyek.
D G A D G
Hova, de hova, de hova, de hova megyek. Hova, de hova, de hova, de
A D
hova megyek én.
Megállok egy utcasarkon, merre tovább, melyik úton.
Elindulok, párat lépek, á, erre most miért menjek én?
Bár tudnám . . . .
Lámpavasnak támaszkodva, az embereket nézem sorra.
Fáradt arccal mind sietnek, találgatom, merre mennek ök.
Bár tudnám . . . .
Vannak, akik végignéznek: Szép kis alak! - így beszélnek.
A fejükre is állhatnának, érdekelni nem tudnának ök.
Bár tudnám . . . .
Mint sürü köd, ha gyorsan felszáll, eszembe jut, hátha vársz rám.
Látod, már nem tétovázok, megyek hozzád, meg sem állok én.
És most már tudom, már tudom, már tudom, hogy hova megyek,
tudom, már tudom, már tudom, hogy veled leszek.
Tudom, már tudom, már tudom, hogy veled leszek én.
IV. Zeneelmélet 2.
1. Dúrhangsorok képzése
a) A vezetö hangok
A hangsor hangjait hangzatfokoknak nevezzük.
A hangsor hangjait sorszámozzuk, így a törzshangsorban a C hang az elsö fok (I. fok); a D hang a második fok (II. fok); az E hang a harmadik fok (III. fok) stb. lesz. Így jelöljük tehát a C-dúrskála hangzatfokait:
C D E F G A H
I. II. III. IV. V. VI. VII.
Tonika Szubdomináns Domináns Vezetö hang
Ahogy az az ábrán is kiderül, néhány hangzatfok külön nevet is kapott. Ezeket nevezetes hangzatfokoknak nevezzük.
Ilyen az
I. fok (TONIKA) a
IV. fok (SZUBDOMINÁNS) és az
V. fok (DOMINÁNS).
Ezenkívül jelentös még a VII. fok, ezt vezetö hangnak nevezzük.
b) A felsödomináns-irány, vagyis a #-es dúrhangsorok
A törzshangsorból fogjuk képezni a többi dúrhangsort méghozzá úgy, hogy a C-dúrskála 5. Foka (Dominánsa) [G] lesz az új hangsor elsö hangja, és az új hangsor VII. foka (vezetö hangja) [F] egy fél hanggal felemelkedik [Fisz (F#)], így keletkezik a G-dúrhangsor.
Ez ábrázolva így néz ki:
C D E F G A H
# G A H C D E Fisz
Mivel a dúrhangsorban már található egy módosított hang (fisz), ezért az elöjelzése
1#.
Minden # elöjelzésü dúrhangsort így képezünk.
A 2 # elöjelzésü dúrhangsor tehát a következöképpen képzödik
# G A H C D E Fisz
## D E Fisz G A H Cisz
A D-dúrhangsorban tehát az új módosított hang a cisz. Mivel itt már két módosított hang van, ezért az elöjelzése: 2#.
Azt az irányt, ahol a keresztek száma növekszik, és ahol minden tonika az elözö hangsor tonikájának a dominánsa, felsödomináns-iránynak nevezzük.
DÚRHANGSOROK FELSŐDOMINÁNS IRÁNYBAN
Keresztek száma |
Dúrhangsor neve |
Módosított hang |
|
C |
fisz |
|
G |
fisz, cisz |
|
D |
fisz, cisz, gisz |
|
A |
fisz, cisz, gisz, disz |
|
E |
fisz, cisz, gisz, disz, aisz |
|
H |
fisz, cisz, gisz, disz, aisz, eisz |
Keresztek száma |
Dúrhangsor neve |
Módosított hang |
|
Fisz |
fisz, cisz, gisz, disz, aisz, eisz, hisz |
|
Cisz |
fisz, cisz, gisz, disz, aisz, eisz, hisz, fiszisz |
V. Basszuskíséretek
1. Külön basszus:
Fogd le a D dúr akkordot, és pengesd meg a kezdö basszushúrját!
Ezután egyszerre pengesd végig a vékonyhúrokat!
Feladat: Játszd el a Nézz ki hát címü dalt külön basszussal!
2. Váltott basszus:
A váltott basszus két külön basszusból áll, csak az a különbség közöttük, hogy váltott basszusnál váltod a basszushúrokat.
Például D dúrnál, elöször megpengeted basszushúrként a D húrt, utánna megpengeted egyszerre a vékonyhúrokat, majd ezután váltod a basszushúrt és D húr helyett A húrt pengetsz.
Feladat: Játszd el az Ohio címü dalt váltott basszussal!
3. Sétáló basszus:
Ez tulajdonképpen nem kíséret, hanem egy akkord elövezetése basszushangokkal. Ez azt jelenti, hogy mielött játszanál egy akkordot, néhány basszushangot megpengetsz. Például vezessünk elö egy G dúrt: elöször fogd le és pengesd meg az E6-os húrt, majd ezután fogd le azt a második bundon és az így kapott g hangot pengesd meg!
4. Gyakorlatok külön basszusra:
5) Gyakorlatok váltott basszusra:
6. Gyakorlatok sétáló basszusra:
Kék színü virág
G D Soha semmire nincs idö, olyan gyorsan száll a nap, és én
D7 G
olyan ritkán látom, a barátaimat.
G D
Kinn' az utcán mennyi ember, szinte alig férnek el, egyszer
D7 C D G
találkoznunk kéne, hát holnap gyertek el!
refrén:
C D G C
Csak egy kék színü virág, ennyi a jelünk, aki jön, mint
D G
barátunk, az boldog lesz velünk.
C D G C
Egy kék színü virág, mit a kezedben hozol, csak egy kék
D C D G
színü virág, és hozzánk tartozol.
Kinn' a város széli réten fényes, nagy tüzet rakunk, beszélgetünk erröl-arról, vagy jókat hallgatunk.
Lombok alatt száll az ének, s fejünk felett az est leszáll, mosolyunkat továbbviszi, mind-mind aki arra jár.
Csak egy kék színü virág . . . . .
Minket nem érdekel a hajszín, vagy az emberek kora, nekünk egy dolog, ami fontos, a barátok szava.
Nefelejcs vagy búzavirág minden földön megterem, hát hozzátok a virágokat, s mind-mindegyik szép legyen!
Csak egy kék színü virág . . . . .
Pengetés javaslatok:
külön basszus
V. Zeneelmélet
Dúrhangsorok képzése 2.
A alsódomináns-irány, vagyis a b-s dúrhangsorok
A törzshangsorból fogjuk képezni a többi dúrhangsort méghozzá úgy, hogy a C-dúrskála IV. Foka (Szubdominánsa) [f] lesz az új hangsor elsö hangja, és az új hangsor IV. foka (szubdominánsa) [h] egy fél hanggal mélyül [h b], így keletkezik az F-dúrhangsor.
Ez ábrázolva így néz ki:
c d e f g a h
b f g a b c d e
Mivel a dúrhangsorban már található egy módosított hang (b), ezért az elöjelzése
1b.
Minden b elöjelzésü dúrhangsort így képezünk.
A 2 b elöjelzésü dúrhangsor tehát a következöképpen képzödik
b f g a b c d e
bb b c d esz f g a
A D-dúrhangsorban tehát az új módosított hang az esz. Mivel itt már két módosított hang van, ezért az elöjelzése: 2b.
Azt az irányt, ahol a b-k száma növekszik, és ahol minden tonika az elözö hangsor tonikájának a szubdominánsa, alsódomináns-iránynak nevezzük.
DÚRHANGSOROK ALSÓDOMINÁNS IRÁNYBAN
Keresztek száma |
Dúrhangsor neve |
Módosított hang |
B |
F |
b |
B b |
B |
b, esz |
B b b |
Esz |
b, esz, asz |
b b b b |
Asz |
b, esz, asz, desz |
B b b b b |
Desz |
b, esz, asz, desz, gesz |
B b b b b b |
Gesz |
b, esz, asz, desz, gesz, cesz |
B b b b b b b |
Cesz |
b, esz, asz, desz, gesz, cesz, fesz |
1. Új akkord:
F dúr
2. Dal:
Tizenhat tonna
Am G F E Am G
Az ember sárból jött és sárba tér, a szegény ember nem más,
F E
mint izom és vér
Am Dm Dm Am E Am
Csak izom és vér és csontos kéz, erös hát és durva ész.
refrén:
Am G F E Am G
Tizenhat tonnát raksz és mennyi a bér, egy nappal vénebb vagy a
F E
hiteledért
Am Dm Dm
Szent-Péter engem ne hívj, én nem mehetek, a lelkem a
Am E Am
vállalatot illeti meg!
Hogy megszülettem, nem volt még napsugár, de csákányt a kézbe és a bánya vár
Tizenhat tonnát raktam, akár a gép, s a zord fönök így szólt: "elég szép!"
Tizenhat tonnát raksz . . . .
Hogy megszülettem esö hullt a telepeken, és "küszködj" és "melózz" lett a becenevem.
Mint kölykét az oroszlán, nevelt a sors, s az asszony hallgat, mert a kezem gyors.
Tizenhat tonnát raksz . . . .
Ki jönni lát, jobb, ha félrelép, volt, aki nem tünt el, már csontja sem ép.
Az egyik öklöm vas, a másik acél, s ha nem talál jobbról, akkor balról ér.
Tizenhat tonnát raksz . . . .
An angel
Dm G C
Wish I had your pair of wings, have them last night in my dreams
Am Dm G C
I was chasing butterflies, till the sunrise broke my eyes.
Dm G
Tonight the sky has closed my eyes, what they see' s an angel
C
Heart
Am Dm G
I've got to touch that magic sky and read the angels in their
C
eyes.
refrén:
C F G C G
Sometimes I wish I were an angel, sometimes I wish I were you.
C F G C G C
Sometimes I wish I were an angel, sometimes I wish I were you.
All the sweet honey from above, where all the World means sweet an love
And while you' re flying around my head, your honey kisses keep me fed
Wish I had your pair of wings, just like last night in my dreams
I was lost in paradise, I wish I' d never opened my eyes.
Sometimes I wish I were an angel . . . .
Am F C G
But there's danger in the air, try so hard to be unfair.
Am F C G
Danger' s in the air, trying so hard to keep upsteam
F G
But we' re not afraid.
Sometimes I wish I were an angel . . . .
Ajánlott pengetések az An angel c. dalhoz:
4X váltás
2X váltás
4/4-es felbontás
I can' t help myself
C Am Dm
If I would tell you how much you mean to me, I think you
G
wouldn' t understand it
C Am Dm G
So I wait, I wait until this day comes when you will understand it.
C Am Dm G
But I can't help myself, I can't stop myself I am going crazy C Am F G
And I can't stop myself, cannot control myself, I am going crazy.
refrén:
C F C
And I love you, I want you, I want to talk to you, I want to be
G
with you
C F G
And I love you I want you I want to talk to you, I want to be with you.
I cannot change it, I'm sure not making it, one big hell of fuss
I cannot turn my back I've got to face the fact
Life without you is hazy.
And I love you I want you . . . .
Am F
Kiss me, thrill me, don't say goodbye
Am F
Huge me, love me don't say goodbye
Dm G C
Oh, oh, oh, oh, oh, oh don't say goodbye
But I can't help myself, I can't stop myself, I am going crazy
I cannot turn my back I've got to face the fact
Life without you is hazy
And I love you I want you . . . .
Dm G Dm G C
Oh, oh, oh, oh, oh, oh, - oh, oh, oh, oh, oh, Kiss me goodbye.
És ezzel vége az elsö tanévnek!!!
Jegyzet
AKKORDTÁBLÁK
Találat: 3480