kategória | ||||||||||
|
||||||||||
|
||
Bécsben született, osztrák származású zeneszerző. A II. bécsi iskola művészileg legerősebb személyisége Schönberg tanítványa volt, s mesterét mindvégig példaképének tekintette. Berg zenéjét azonban nem lehet csupán Schönberg világából levezetni, sokkal inkább vele párhuzamosan fejlődő művész volt, aki soha nem fojtotta el magában a spontaneitást, s bátran megszegte a dodekafon szerkesztési technika követ 525b12f elményeit, ha ezt a konkrét zenei kifejezés igényelte.
Drámai és lírai tehetsége főleg színpadi műveiben mutatkozott meg leginkább.
"Wozzeck" |
opera (1925) |
Berg legjelentősebb műve, századunk legtöbbet játszott operája. Szövegkönyvét maga Berg állította össze Georg Büchner drámája alapján. Büchner, művének alapötletét egy 1821-ben valóban megtörtént bűnperből merítette. A szerző ebben felfedi a nyárspolgári világ nyomorát és erkölcsi szánalmasságát, a képmutatást, az emberek közötti egyenlőtlenséget, s élesen fellép a rosszindulatú hatalmasok és az egész háború ellen. Büchner drámájával összhangban azokat az erőket hatványozta, amelyek az emberben megölnek minden emberit, egészségeset, épet és szabadot, s az emberi lét kilátástalanságához és tragikumához vezetnek (hasonlóan, mint Kafka regényeiben.)
A cselekmény középpontjában egy borbély-közkatona Wozzeck áll, akit a katonavilág embertelen környezete egyik megalázó kényszerből a másikba kergetve megőrjít (pl.: fél évig csak borsót etetnek vele kísérleti célból). Az élet egyetlen értelmét kedvese, Marie jelenti számára. Ezért amikor annak hűtlenségéről megbizonyosodik, bosszúból megöli, majd maga is a halálba menekül. Berg mély együttérzéssel ábrázolja a mesterségesen tönkretett idegzetű szüntelen félelemérzésektől és hallucinációktól szenvedő hősét, aki itt szimbolikus alak, a társadalomból kirekedt, sorsát tehetetlenül végigszenvedő kisember típusa. Ugyanakkor annál ellenszenvesebben mutatja be feletteseinek érzéketlenségét, erkölcsi közömbösségét, mely Wozzeck tragédiáját előidézte. Az élő emberen való kísérletezés gondolatának színrevitelében pedig Berg mintegy megjósolja mindazt a barbárságot, ami a II. világháború alatt az auschwitzi koncentrációs táborban történelmi valóság lesz. A történés hordozója a zenekar, az énak-szólam kezelésében a schönbergi énekbeszéd-technikát, a Sprechgesangot alkalmazta, ez az operája azonban alapjában véve nem 12 fokú dodekafon zene.
Jelentős művei még:
"Lírikus szvit" |
|
||
"Lulu" |
befejezetlenül maradt operája |
||
|
|
||
"Hegedűverseny" |
(Egy angyal emlékére) |
||
Ebben a műben szintén nem tartotta magát dogmatikusan a dodekafon és atonális alapelvekhez, sőt első tételébe beleszőtt egy osztrák népdaltémát, a második tételben pedig Bach egyik kantátájának Es ist genug (Elég!) kezdetű korálját dolgozta fel.
A dodekafóniával egyidőben, kb. 1920 körül születő irányzat, melynek célja a régebbi korok zenei stílusainak felelevenítése, modern átértelmezése. Ezt a stílusirányzatot is a romantika elleni lázadás hívta életre. A romantika túlzott én-központúságával, érzelmességével szemben az azt megelőző korok, főként a 18. század esztétikai ideálját, formáit, módszereit tekinti példaképnek. Terjesztői az ún. francia "Hatok" (élükön Honeggerrel), Hidnemith és főleg Sztraviszkij, aki legkövetkezetesebb művelője volt. Ez a múlthoz való visszafordulás azonban bizonyos mértékig a jelen problémáitól való menekülést is jelentette.
A neoklasszicizmus elvetette a programzenét, és felelevenítette a barokk és klasszikus formákat (concerto, szonáta, szimfónia).
A későromantika óriási zenekarával szemben a kisebb együtteseket helyezte előtérbe. Kamaraszerű hangzásra, világosságra törekedett. Többnyire megőrizte a tonalitást is, s atonális helyett gyakran alkalmazott bitonális szerkesztést. A zeneszerzők új elemként szerepeltették alkotásaikban a század elején berobbant jazz-zene ritmus és dallamvilágát.
A neoklasszicizmus egyes szerzők életművén belül egy-egy stíluskorszakra jellemző, tehát nem feltétlenül egész munkásságot határoz meg. A legtöbb 20. századi komponistára több irányzat is hatott, amint ez különböző alkotói korszakaik zenéjében megnyilvánul. Mivel tehát a század különböző zenei irányzatai az egyes szerzők életművén belül is találkoznak, így alakulnak ki az igazi nagy szintézisek, összefoglalások, egy-egy nagy komponista-egyéniség munkásságában.
Találat: 1879