kategória | ||||||||||
| ||||||||||
| ||
|
||||||||||
PLATÓN (I.E. 427-347)
Az Akadémia magalapítója. Az oktatás célja elsösorban a nevelés volt, és csak másodsorban az ismeretközlés. A szóbeli elöadást többre értékelte az irodalmi müködésnél. Ennek ellenére rendszeresen írt, és ö az elsö filozófus, akinek valamennyi müvét megörizte az utókor.
MŰVEI
dialógus forma
föhös: Szókratész (írásos müve nem maradt fenn, tanítványa Platón)
saját véleményét adja Szókratész szájába
PLATÓNI ERÉNYEK AZ ÁLLAMBA 131i83b N
1. Bölcsesség
2. Bátorság
3. Józan önmérséklet
4. Igazságosság (mindenki csak egyféle munkakört lát el)
AZ IGAZSÁGOSSÁG PROBLÉMÁJA
Traszümakhosz (kor ismert filozófusa): igazság a hatalmasok kezében, politikai erö a meghatározó, megközelíthetetlen a gyengéknek, tartalma változó → cinikus/realista felfogás
Platón szerint az igazságosság: kitüntetett életforma, nem romló, változó → nem a földi megvalósulás számít, hanem az, hogy önmagában mi az igazságosság
IRODALOM:
Az igazságosság meghatározásának elsö kísérlete
Föltétlen igazmondás és a kapott javak visszaszolgáltatása ≠igazságosság
Szimonidész: mindenkinek meg kell adnunk, amivel tartozunk
Igazságos az, ha baráttal jót cselekszünk, az ellenséggel rosszat?
A dolgok használatában az igazság haszontalan?
Az igazságos ember egyszerre jó örzö és tolvaj?
Nem tévedhetünk, ki a valódi barát / ellenség?
Árthat-e bárkinek az igazságos ember? Nem.
Az ember, ha bántjuk, igazságtalanná válik?
Thraszümakhosz: Igazságosság az, ami az erösebbnek elönyös
Minden államban az az igazságos, ami az éppen uralkodó kormánynak hasznos
Az az igazságos, ami hasznos? Mi az igazságosság haszna?
Mi van, ha a vezetök önmagukra káros parancsot adnak?
A mesterségek azokon uralkodnak,akiket mint mester szolgálnak → a tudomány a gyöngébb hasznát keresi
Thraszümakhosz: Az igazságtalanság zsarnokibb az igazságnál
Szókratész: az igazságtalanság nem jár haszonnal - különválasztja a pénzszerzést a gondozottai javát szolgáló szakmáktól
Minden mesterségnek sajátos képessége van
Más segítéséért bért kér (senki nem akar önként uralkodni) → uralkodni vállalkozókat pénzzel jutalmazni, megbecsülni kell
A legjobbak nem kívánnak uralkodni: "rútnak minösül, ha valaki önként kapdos az uralom után"
Thraszümakhosz fordított erkölcsi értékrendje
Az igazságtalanság elönyös, az igazságosság káros
Vajon az igazságtalanság erösebb és hatalmasabb?
Az igazságosság csak igazságtalansággal tud védekezni?
Igazságosságra még a gonoszoknak is szükségük van egymás közt
Az igazságtalanság képtelenné tesz célszerü cselekvésre
Igazságtalan jobban él?
A dolog a maga feladatát sajátos erényével jól, nélküle rosszul végzi → a gonosz lélek rosszul irányít és gondolkodik, az igazságos lélek jól él
A jó 3 fajtája
Önmagáért jó
Önmagáért és származékaiért
Csak származékaiért, pénzszerzés, haszon → az emberek a 3. csoportba sorolják az igazságosságot
Igazságosság önmagában, eredete, hatalma a lélekben
Glaukón: a legtöbb ember az igazságot kénytelenségböl vállalja, mert ez a középút a két véglet: a legnagyobb jó és a legnagyobb rossz között
Mihelyt valaki képes igazságtalankodni, meg is teszi
A költök és a nevelök nem az igazság lényegét magasztalják, hanem a belöle származó javakat
Igazságosnak lenni kínos és fáradtságos
Az igazságtalan az isteneket is lekenyerezi (áldozat)
Az igazságos csak isteni kegyelemböl, vagy gyöngeségböl marad az
Szókratész azt ajánlja, hogy az igazságosság mibenlétét egy az emberi lélekkel analóg, mégis sokkal nagyobb méretü modellen vizsgálják, az államon.
AZ ESZMÉNYI (UTÓPIKUS ÁLLAM)
Utópia: "u" fosztóképzö + "toposz" helyszín = nem létezö hely → nem a valóság leírására törekszik, hanem hogy milyen lenne egy jó, élhetö emberi világ (az eléréshez vezetö utat nem írja le) (kulturális alap: Plutarkhosz - Párhuzamos életrajzok → Platón sokat utazott, a Szürakhuszai királyságból merít ötletet)
3 alapvetö rend: vezetöi, védelmi, tápláló
1. Vezetök (filozófusok): sok tanulás, kimagasló harci erény → idösek
2. Őrök (katonák): államnak szentelt, nyílvánosság elötti élet; teljes vagyonnélküliség, áttetszö falú házakban; gyerek csak a kiválasztott pároknak, állami nevelés
3. Kézmüvesek, földmüvelök: vezetésre szoruló tömeg
A müvészet káros, az állam szempontjából káros érzelmeket kelt
Nem látja be minden ember a hierarchia fontosságát, ezért egy kegyes hazugságot (mítoszt) kell elterjeszteni nevelés útján: az istenek agyagból gyúrták az embereket - a vezetök testébe aranyat, a katonákéba ezüstöt, a földmüvelökébe ólmot/bronzot öntöttek
Az a jó, ha egy ember élethosszig egyfajta munkakörben
Szigorú hierarchia: megbomlása válsághoz vezet
IRODALOM:
Állam
Akkor keletkezik, amikor az egyén már nem önellátó
Az egyének növekedése megnöveli az államot: "dörzsölö állam"
Területének védelme: hivatásos hadsereg
Az állam öre
Éber, gyors, erös, bátor
Indulatos és szelíd egyben
Bölcsességszeretö
Őrök nevelése
Eleinte szép kitalált történetekkel pl. az istenek jók és senkinek nem ártanak, nem csalnak meg senkit és alakot sem váltanak, nem hazudnak
Az alvilág rettenetességeinek kiszínezésével ne riogassák a fiatalokat
A fiatal örök ne nevessenek fölöslegesen idétlenül
Utánzás feladata: munkamegosztás - mindenki csak egy félét
Az örök csak komoly,méltóságteljes, erkölcsös magatartást utánozhatnak
A nevelés második eszköze az éneklés: bátorságot leíró hangnemek, békés hangnemek, zene és dallam igazodik a beszédhez
Szép stílus, szép erkölcs, szép alakúság, zene, szerelem
Testedzés, atléták étrendje, részegség tiltása
Az erkölcsök elfajulásával egyre több lesz a beteg és a pörlekedö
A jó orvos maga is beteges, átesik minden betegségen, de lelke ép
A jó bíró öreg, tapasztalt, tiszta erkölcsü, ép
A testileg-lelkileg jól termett polgárokat gyógyítsák, a többit hagyják meghalni
A zene és a testgyakorlás célja: az egyoldalúság elkerülésével a lélek összhangjának kialakítása
Vezetök: öregebbek, legkiválóbb ör, kiállta a próbákat és nem csábult el
Az öröknek ne legyen magántulajdonuk
Nö-és gyermekközösség - erösíti az állam egységét
A nök nevelése és kötelessége ugyanaz, mint a férfiaké → ellenérv: nö természete különbözik a férfiétól
Nö és férfi képességei között nincs alapvetö különbség, csak fokozati
Férfiak és nök egyforma alkalmazásának elönyei, nöi örök
Nö és férfi nem él együtt
Gyerek nem ismerheti a szüleit
"legszentebb házasság": kiválók házassága, ügyes sorsolásnak álcázva
Csak a kiválók gyerekeit nevelik fel - titokban
Hivatalokat közösen viselik nök és férfiak
Őrök gyermekei biztonságos távolból nézik a harcot
Végetvetnek a hullafosztogatásnak, nem tiltják az ellenség eltemetését
Hellének között viszály, barbárokkal háború
Ideális állam megvalósulása: politikai hatalom és filozófia essen egybe
Ki a filozófus: teljes bölcsességre vágyik, örömmel tanul, mértékletes, igazság szemléletét szereti
Tudás: létezö megismerésére irányul
Vélemény: tudás és nem tudás között, létezö és nem létezö között
A filozófusnak kell kormányoznia, mert csak ö ismeri az igazságot
A filozófusok állítólag értéktelenek az állam szempontjából → ennek az állam az oka: nem használja fel öket
Miért fejlödik rosszul a legtöbb filozófus: megrontják a javak és a környezete
A filozófiát elárasztják a selejtes elemek, akik tekintélyre vágynak
Az igazi filozófus lénytelen visszavonulni, mert egyetlen mostani államszervezet sem méltó a filozófus természetéhez
Gyermekkorában csak gyermeknek való filozófiát tanítani, késöbb egyre komolyabbat, öreg korban akármit akármilyen mennyiségben
Még a tömeget is meg lehetne gyözni a filozófia értékéröl
A filozófus az államot isteni mintára alkotja meg
A legkiválóbb örök posztjára filozófusokat kell állítani
Az öröknek a jó ideát kell megismerniük
Mi a jó? "Miként a nap megvilágítja a látható dolgokat, aképpen a jó az ésszel felfogható dolgokat"
Megismerés típusai: ésszel gondolható (lélek feltevésekkel él) ill látható (értelem ragadja meg) → 4 féle élmény: eszmélet, értés, helyes hit, sejtelem
AZ EGÉSZSÉGES (JÓ LÉLEK)
A jó állam szerkezete megegyezik a jó lélekével.
Az egyéni lélek nem más, mint az egyetemes világlélek képmása, és három képességgel rendelkezik.
1. Ész/ratio (bölcsesség, belátás, megismerés): legnemesebb
2. harag/indulat: ezzel tudjuk cselekvéseinket végrehajtani az ész ellenörzése alatt pl. hadviselés
3. ösztönök: nem jó ha ezek vezetnek
Hasonlóság Freud lélekfelfogásával: "felettes én", "én", "ösztön-én"
ETIKA (erkölcstan - "éthosz" ógörög szóból)
Etikai racionalizmus (Összhangban az egészséges lélek elképzelésével): legerösebb lélekrész az ész: az eszünkkel felfogjuk mi helyes, saját belátásunk szerint cselekszünk → a rossz cselekedetek oka a tévedés: tehát nincs olyan, hogy valaki tudja mi a helyes, csak az ösztönén gyengének bizonyul (↔ Freud: ösztönén és cselekvö én - a tudatalatti erösebb)
IDEATAN
Ismeretelméletében a megismerés vezérelve az idea, nem pedig az érzéki ismeret.
(Ismeretelmélet: a filozófusok az ismeretek leírására ill. annak bemutatására törekednek, hogyan teszünk szert bizonyos ismeretekre)
V. könyv: barlang-hasonlat: A barlangban lekötözött emberek élnek gyerekkoruk óta a barlang falával szemben ülve. A barlang szájánál zajló események árnyképe megjelenik a falon - ök ezt hiszik a valós világnak. Ha egy embert feloldoznának és kilépne a barlang szája elé (miután szeme hozzászokott a naphoz) a látvány eltöltené. Ha elmesélné élményeit társainak, azok bolondnak hinnék. → A dolgok igazi lényegének megismerése kevesek osztályrésze: ez a felszabadított ember a filozófus
Menon c. dialógus: a test halála után a lelket szárnyas lovak egy magasabb dimenzióba repítik, ahol megismeri a tiszta ideákat
Idea: minden létezönek van egy, a földön kívüli tökéletes lényege / formája. Ezek nem múlékonyak.
Az ideák sajátos önállóságban, nem szorulnak másra → megkettözi a valóságot
A földi dolgok csak részesülnek az ideából, annak másolatai.
Találat: 465