kategória | ||||||||||
|
||||||||||
|
||
Mikszáth Kálmán
iparosodó családi származás
sokoldalú alkotó: írt: novellákat, regényeket, karcolatokat, publicisztikákat.
sokáig Jókai utódjának vélték
korábban a romantika és realizmus között helyezték el, de kiveszett a romantikából a realizmusba.
Prózaművészete kötődik a romantikus természetfelfogáshoz, meseszövéshez, anekdotákhoz, és a realista életképekhez.
A klasszikus modernség idegen tőle.
Újító,
mert újszerűen alkalmazza a hagyományos műfajokat, új az idő- és
történelemszemlélete. Minden viszonylagossá válik.
Az elbeszélői hang nyomatékossá válik, új az epikus hangnem művésziességében,
új a néz 717f53h őpontok kezelésében.
Hangnemében ironizál, relativizál.
Alkotásmódja:
anekdota írásainak fő szervező elvévé válik, de fel is lazítja az írásai
szerkezetét à
Nyitott szerkezet jön létre a regényben, amely az idő és a cselekmény
folyamatosságát felfüggesztő modern próza eredményei felől tűnik újításnak.
Első irodalmi sikere: 1871.: Ami a lelket megmérgezi c. írása.
1881.:A
tót atyafiak c. elbeszéléskötettel beérkezett íróvá vált, majd
1882.: A jó palócok c. prózakötetével országos hírnevet szerzett magának.
Novellásköteteit
több nyelvre lefordították.
A tót atyafiak
Ø Négy, közepesen hosszú és különböző hangvételű elbeszélést tartalmaz.
Ø E történetek hősei: magányos, vadonban élő, külsőleg durva, érzéketlen emberek, DE! belül érzékeny, finom emberek.
A jó palócok
Ø Tizenöt rövidebb novellából áll,
amely párbeszédekre épül.
De akár laza regényként is értelmezhető, mert a 15 novella összefügg.
Ø Hősei:
A falu zárt közösségében élnek,
mindenki mindent tud a másikról,
mélyen hívő, babonás emberek,
sokkal beszédesebbek.
Ø Történetei:
Anekdotikusak,
Életképszerűek,
Népballadával rendelkeznek.
Ø Novellák közös jellemzője: személyes elbeszélésmód, erőteljes történetmondói hang.
Ø Nehéz eldönteni, hogy a narrátor, valamelyik szereplő vagy a közösség nézőpontja érvényesül-e bennünk.
1901.: A piros harangok c. novella
1902.: Fili c. novella
Az a fekete folt
Ø műfaja: elbeszélés
Ø főhős: Olej Tamás:
bacsa (=juhász)
vadonban él
mogorva, szótlan, barátságtalan
"az erdők vadállatja", érzéketlen (à látszólag)
Ø Belső monológ:
"azt gondolta, hogy." - függő beszéd - nem szó szerinti idézés
nincs
bevezető ige, nincs kötőszó - szabad függő beszéd
Ø Egyenes beszéd: valóságos vagy képzelt személy közléseinek szó szerinti idézése.
Ø Sajátos időkezelés: jelen idő à múltbeli történet elbeszélése à jelen idő = legenda
Ø visszautalás => cím
Ø Nézőpontokat változtatja (pl.: Olej v. az elbeszélő szemszögéből látjuk a tájat az elején?)
Ø Elbeszélő:
mindent tudó
majd Talári herceg megjelenésével a háttérbe szorul, és a párbeszédek veszik át a szerepet.
Ø A műben a fő ellentét Olej és a herceg között található. A Taláry herceg tiszteletlen Olejjel szemben, nem emel kalapot, be sem mutatkozik, és juhásznak nevezi Olejt. Nyíltan udvarol Anikának, lekezelően bánik mindenkivel, feljebbvalónak érzi magát. Nem ismeri az alapvető tisztességet, rangban Olej felett áll, de erkölcsileg és fizikailag nem. Gyakorlatilag meg akarja venni Anikát.
Szegény Gélyi János lovai
Ø balladaszerűség
Ø nyugalmi helyzetből a mályvarózsa szimbolikával indulunk.
Ø események: 3 szemszög:
Mesélő
Gélyi János
Vér Klára
Ø Sejtetés à a tragédia ábrázolása
Ø az elbeszélői hang és a szereplő belső monológja összefonódik
Ø Külső és belső történéseket Gélyi látószögéből ismerjük meg
Ø Legtöbbször úgy tesz az író, mintha az olvasó is tagja lenne a közösségnek (mintha mindent tudók lennénk)
Ø Itt már korlátozott viszont a mindent tudás, ezért a kifejtettség hiányait a befogadónak kell kitöltenie képzelete, műveltsége, személyes élettapasztalatai mozgósításával.
Dzsentri = elszegényedett | lesüllyedt nemes
Ø régi életformáját szeretné folytatni
Ø szegénység
o államhivatal
o katona
Ø két típusa:
o nemes, tiszta, "úri" dzsentri (nagyon kevés)
"svihák" szélhámos
Kosztolányi Dezső
Ø Született: 1885.: Szabadka
Ø értelmiségi, nemesi család
Ø apja: Kosztolányi Árpád - tanár
Ø már kiskorában több nyelven tudott (magyar, angol, német, szerb)
Ø beteges àasztma à halálfélelem már kiskora óta meghatározó
Ø legjobb barátja Karinthy
Ø "homo aesztheticus" - a Szépség megszállottja
Ø Kosztolányi a Nyugat első nemzedékének egyik legkiemelkedőbb és legsokoldalúbb alkotója.
regény, novella, vers, újságcikk, tanulmány
kiváló
műfordító és nyelvész
Pályaszakaszai
Ø lírai munkássága emelkedik ki (versek)
Ø Négy fal között c. kötet - 1907.
szimbolista és parnasszista hagyományokhoz kapcsolódik, de egyes darabjai jelentős irodalmi párhuzamokat létesítenek
meghat. versformája a szonett,
beszédhelyzetei a lírai én köré szerveződnek v. leíró jellegűek.
Ø A szegény kisgyermek panaszai c. versciklus - 1910.
szecesszió, impresszionizmus, szimbolizmus, expresszionizmus jegyei is megjelennek
Ø Modern költők - 1913.
műfordításait à művész sajátos felfogása + műfordító feladata
Kosztolányi szerint a fordítónak nem az eredeti szöveg szó szerinti fordítása a feladata, hanem a hangzásra, a formára, a nyelvi működésre, a szöveg értelmezésére kell összpontosítania.
A szegény kisgyermek panaszai - versciklus
felnőtt |
|
gyerekkor |
szürke |
|
színes |
beszűkült |
|
gazdag |
értékvesztes |
|
értékteli |
végesség |
|
időtlen, végtelen |
múlandóság |
|
fantáziadús |
Ø szerepvers
Ø a visszaemlékezés határozza meg
Mint aki a sínek közé esett
Ø pillanatnyiság: "tűnő - cikázva lobban"
Ø impresszionista (pl.: cím)
Ø visszaemlékezés à lepereg előtte az élete
Ø felnőtt tapasztalat: "a végtelent, a távol életet búcsúztatom."
Ø gyermekkori tapasztalat: "mert messze mese lett."
Ø szimbolikus értékű összegzés: "lepke álom, rémes, édes"
Ø a halál rettenetes hangulatának visszaadása: "vad panoráma, rémes élvezet."
Ø expresszionista
Ø szecessziós
Ø szimbolista
Anyuska régi képe
Ø szecessziós versnyelv
Mostan színes tintákról álmodom
Ø felnőtt gyerekkor
Ø sárga = elmúlás, de viszont érték
Ø szecessziós: "krikszkraksz. kacskaringós"
Ø szín szimbolika:
arany = érték
kék = tisztaság
zöld = nyugalom
Ø szinesztézia: "tréfás - lila, bor színű, néma szürke."
színek hangulatának megteremtése
Menj, kisgyerek
Ø a gyerekkori önmagát búcsúztatja benne
Ø dalos = költő
Ø végtelen semmi
Ø utalás Ady véleményére: "hadd nézzék benned, mi az irodalmi."
Ø A kötet egészének látásmódja az élet legértékesebb, tiszta, naiv, őszinte szakasza a gyerekkor.
Ø A felnőttkor a személyiség beszűkülését, az értékek elszegényedését jelenti.
Ø Kör - körös szerkesztésű
Ø Gyermekkor időtlensége szembeáll a felnőttkor idővesztésével.
Ø halál = "semmi"
késői költészetének nagy témája
Ø A megsemmisülés az idő és élet törvénye, az így van rendjén.
Ø Kötet jelentősége: az ember lényegét a tudattalan adja, ezt a gyermeki élmények újra leélésével lehet elérni.
Ø Kettős látásmód
Ø Idő folytonosságát az idő játékával teszi lehetővé.
Ø Kenyér és bor c. verseskötet - 1920.
Boldog, szomorú dal
összegez a vers első részében (anyagi javak, megvan mindene)
elmúlt a gyerekkor
nem érte el céljait, amelyeket gyermekkorában megálmodott
még nem írt olyan művet, ami igazán nagy siker lenne à elégedetlen
Ø nagyrészt prózákat írt
Esti Kornél novellák
Édes Anna
Édes Anna
Tanácsköztársaság bukása Zöld kerítéses ház
Kun Béla Kosztolányi
közösség egyén
Nincs egy igaz érvényű állítás,
minden relatív.
Szereplők:
Ø Vizy:
karriere értékteli
csalja a feleségét
Ø Vizyné:
boldogtalan, mert elvesztette lányát, és tudja, hogy a férje csalja.
boldogságra, családra, szeretetre vágyik
Műfaj:
Ø Nem történelmi regény, mert kitalált történet van benne.
Ø Nem karrierregény
Ø Nem cselédregény
Ø Nem krimi, mert tudjuk ki a gyilkos.
Ø Lélektani regény, de nem a hagyományos 19. századi lélektani regényhez hasonló, hanem a modern Fraud-i elméletű.
A 6. fejezet adja meg az alapszituációt:
à megérkezik Édes Anna
Ø hallgatag, ösztönlény, 20. század embere
Ø Anna = héber: kegyelem, irgalom
Ø adatai à cselédkönyv
Ø batyu à személyes dolgok + ajándékba kapott kis trombita
Ø nem érzi jól magát à szag (kámfor)
Ø Vizyné teszteli, hogy lop -e:
pénz
gyűrű
szekrény
Ø kommunikációs képtelenség
Szereplők viszonyrendszere:
viszonyuk
bonyolult: Ø
függőség
(úr - szolga) Ø
mellérendelt
(egymásra vannak utalva) Ø
belső
térbe bezártak
Vizyné Anna à alá- fölé rendeltség
külvilággal
vannak kapcsolatban
Vizy úr
Jancsi úr
Ø Piskóta jelenet: Vizyné megkínálja piskótával Annát, de ezt úgy teszi, mintha egy kutyához beszélne.
Ø Moviszter = Kosztolányi szócsöve = rezonőr à az író értékszemléletének közvetítője
emberiség egyén
(elvont fogalom)
Ø Jancsi:
szélhámos, éretlen
katonaiskolába járt
talpig fehérben jelenik meg Vizyéknél
dandy
Vizy elhelyezi a bankban
célja: munkát keresni
távolabbi cél: színésszé válni
Ø Vizyék elmennek Egerbe (szüretre)
Ø Egyedül marad otthon Anna és Jancsi:
Jancsi egész nap csak arra vár, hogy "megdöntse" Annát
Anna hagyja magát, mert ez annak idején megszokott dolog volt.
Jancsi udvarlása is szokatlan, mert először a testi kapcsolattal kezdi, és úgy halad tovább a csókig, kézcsókig. (Ez pont fordítva kéne, hogy legyen)
Ø Anna teherbe esik à és még ő kér ezért bocsánatot Jancsitól
Jancsi nem akarja, hogy ez kiderüljön
Meg akar szabadulni Annától
port
ad neki (4 adagot vesz be)
(kábítószer)
elköltözik; Annának sült gesztenyét és pénzt adott.
Ø Báthory úr felajánlja, hogy elveszi Annát
Vizyné nem engedi el Annát: "Mostoha akar maga is lenni?"
Ø Vizy eléri karrierének csúcsát: államtitkár lett à ünnep estély
Ø Estély:
Moviszterné - Jancsi à nyakon csókolja àAnna meglátja, falnak megy à utolsó csepp a pohárban
elmennek a vendégek àsötétben pakol Anna
nagy
durranás à
eldöntötte a széket
à lélek szétdurranása
késsel
bemegy a hálószobába és megöli Vizyéket
à nem előre megfontolt gyilkosság
Ø Annát elviszi a rendőrség àpletykák sora
Ø Bíróság:
még az apja is ellene van, kivéve Moviszter
Moviszter önmagát biztatja, hogy kiálljon beszélni
"úgy
bántak vele, mint egy géppel."
à Legyen az ember úr, cseléd vagy
szolga, mindenkinek kijár a részvét, szeretet, szolidaritás!
1930'as évek - Kosztolányi lírája a harmadik korszakban
Ø novellista Kosztolányi
Ø lírikus
Ø halál = semmivel àmaga az elmúlás valós, megélt élménye
Ø a sír széléről az élet szépségét énekli meg
Ø a 30'as évek elején eltávolodik a klasszikus modernség látásmódjától, és a költészetében előtérbe kerülnek:
önmegértés,
kérdései.
lírai
személyiség,
dolgok megnevezhetősége, nyelvi megragadhatósága,
hagyományokhoz való viszony
Ø hagyomány àelőkészíti a késői modernt
Ø 1935.: Számadás c. verseskötet à számvetés, összegzés
központi kérdése a végesség tudat, az hogy az ember megfog halni, az elmúlással való nem tragikus szembenézés.
Ez a szembenézés alakítja a szerepek és magatartási formák különböző megnyilvánulásait:
Az élet intenzív megélését (Hajnali részegség)
A halál sztoikus elfogadása (Marcus Aurelius)
Az ifjú kor időtlenotthonossága (Szeptemberi áhítat)
Közös emberi sors- szenvedés elfogadása (Ének a semmiről;Halotti beszéd)
Megváltozik a költészete
Tömörebb, költői képekben, metaforákban gazdag. Nincs sajnálat.
Halotti beszéd
Ø szövegköztiség
Ø cím à közös emberi sorsról szól (ezt várjuk a címből)
Ø kiderül, hogy egy ember haláláról szól
Ø
élet
metaforája
"kincstár"
"Akárki is volt ő, de fény, de hő volt."
Ø Az ember csak egyszer él:
"Egyedüli példány."
"egyetlen életének ősi titka."
"akárki megszülethet már, csak ő nem."
"Hol volt, hol nem volt a világon egyszer."
Esti Kornél (novellák)
1933.: Esti Kornél novellaciklus
1936.: Esti Kornél kalandjai
Esti Kornél
Tizennyolcadik fejezet,
amelyben egy közönséges villamosútról ad megrázó
leírást, s elbúcsúzik az olvasótól
Ø közönséges megrázó
Ø Van
E/3. sz. elbeszélő - "Ordított a szél - szólt Esti."
E/1. sz. - Esti az elbeszélt én, a történet szereplője
Ø "villamos sárga fényszeme"
megindul az utazás
ez kihívás is egyben à társadalomba való beilleszkedés
lépcső à tornác
az emberek ellenségnek tekintik à küzdelem
beljebb lökik: tornác à villamos belseje = a szerencsének fontos szerepe van az életben
kabátjáról leesik pár gomb = az életben veszteségekkel is számolni kell
jön a jegyellenőr à Esti örült, hogy fizethetett neki, ugyanis a társadalomban már volt valamilyen szerepe
a
küzdelmet fel akarja adni = vannak dolgok az életben, melyekért már úgy látjuk,
hogy felesleges küzdeni.
De! à
megpillant egy nőt à remény à
ablakülésnél foglal helyet = eléri életcélját
idáig az életcél eléréséről van szó
"Végállomás" = a halállal
visszautalás a címre à születünk - küzdünk - meghalunk
ironikus mosoly à tudomásul veszi a halált
Ø Esti = Kosztolányi hasonmása | alteregója
élet átélője
Ø Elbeszélő = élet értelmezője
Ø életre a halál végpontjából tekint
Ø Villamos út: allegorikus, metaforikus út à életcél
Találat: 6074